با سلام و احترام به اطلاع می‌رساند به دلیل انبارگردانی کلیه سفارشاتی که از تاریخ 03 اردیبهشت تا 14 اردیبهشت ثبت می‌شوند به ترتیب اولویت سفارشات به تاریخ 15 اردیبهشت موکول خواهد شد.

مهم‌ترین اصول طراحی داخلی برای علاقمندان

در مطالب گذشته درباره طراحی داخلی و تحصیل در آن رشته و نیز بازار کار و آینده‌ی شغلی به تفصیل صحبت کردیم . اما در این بخش قصد داریم شما را با مهمترین اصول اولیه‌ی یک طراحی آشنا کنیم تا حتی اگر دانشجوی این رشته نیستید و به به عنوان یک سرگرمی و هنر میخواهید این کار را انجام دهید بتوانید طراح موفقی شوید . اما برای موفقیت‌های بیشتر و کسب درآمد حتما می‌بایست دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی و تحصیلات آکادمیک این رشته را بگذرانید و مدرک دریافت کنید . با ماه همراه باشید.

اصول طراحی داخلی

  1. اتحاد و همبستگی
    یک طراح موفق باید تمام عناصر مورد استفاده در طراحی را بشناسد و آز آنها به صورت مکمل استفاده کند . این عناصر باید یکپارچه باشند و از هماهنگی متناسبی برخوردار باشند . به عنوان مثال تابلو و کوسن روی مبل ، گلدان روی میز با کف پوش‌ها در گوشه‌ی پذیرایی باید از لحاظ رنگ ، نوع و جنس هوشمندانه با هم ترکیب شده باشند .

  2.  موازنه
    موازنه و تعادل چشم هر بیننده و مخاطبی را به خود جذب می‌کند . از پارامترهای مهم در طراحی داخلی رعایت تعادل و موازنه بین عناصر است . وزن بصری عناصر و لوازم مورد استفاده باید به طور مساوی در قسمتهای مختلف توزیع و تقسیم گردد.
  3. ریتم
    در بین عناصر و لوازم اساسا باید یک حرکت متصل در جریان باشد . این حرکت باید یک ریتم و ضرب متعادل با وزن بصری یکنواخت بین متریال‌های مختلف باشد.
  4.  تأکید
    تاکید بر روی موضوعی خاص در بخش مرکزی یک فضا که بتواند باقی فضا‌ها را تحت شعاع خود قرار دهد از اصول مهم طراحی داخلی به مشار می‌رود که جلوه‌ی زیبایی را مخصوصا در طراحی منازل نشان می‌دهد.
  5.  سایه روشن
    استفاده از سایه روشن و تفاوت نور در رنگها و درخشندگی آنها که دو جسم را از هم متمایز می‌کند از اصول زیبا شناسی در طراحی داخی است . شما می‌توانید از دو عنصر در یک طیف رنگی اما با کنتراست مختلف در طراحی داخلی استفاده نمایید.

  6.  نور محیط در دکوراسیون داخلی
  7.  نور محیط
    نور نه تنها فضا را روشن تر می کند، بلکه می تواند به سرعت جو و احساس را نیز تغییر دهد. برخی از طرح های نورپردازی بدون شک خارج از محدوده قیمتی ما هستند، اما با کمی سلیقه و مقداری خلاقیت می توانید ظاهر خانه را به روز کنید. با توجه به طراحی و عملکرد، گزینه های مختلف نورپردازی زیادی وجود دارد که باید با دقت انتخاب شوند. شما می توانید با روشن کردن چراغ ها و انواع آن ها فضایی تازه به خانه خود بدهید. از انواع مدل ها، اندازه ها و رنگ ها استفاده کنید. استفاده از شمع برای روشنایی را فراموش نکنید. همچنین آباژور می تواند نور ملایمی به محیط اضافه کند.
  8.  پوشش و طرح دیوارها
    معماری مدرن و خانه ها اغلب نقش اساسی دیوارها را در هر دو نادیده می گیرند. طراحی دیوار مناسب به روش های مختلفی قابل انجام است. روش هایی که شامل رنگ، کاغذ دیواری، چوب و برچسب است. کار نقاشی دیوارها از دید ما واقعا سخت و طاغت فرسا است. با این حال، امروز به لطف رنگ های جدیدی که وارد بازار شده است، می توانید به راحتی دیوارهای خود را رنگ کنید. هنگام انتخاب رنگ دیوار، حال و هوای خود و مکان مورد نظر را در نظر بگیرید. لازم نیست همه دیوارها را یکباره رنگ کنید. شما می توانید قبل از اینکه به دیوار بعدی بروید، در طول مدت زمان مشخصی یک دیوار را در هر اتاق رنگ کنید. اتاق به لطف کاغذ دیواری ظاهری متمایز دارد. در برخی از اتاق های خانه می توان از دیوارپوش های چوبی استفاده کرد. به افرادی که زمان محدودی دارند یا کسانی که نگران تأثیر رنگ دیوار هستند توصیه می شود از برچسب های دیواری استفاده کنند. طرح های مورد نظر خود را بیابید و آنها را در جایی که تعلق دارند بچسبانید.

  9.  رنگ و متریال در طراحی داخلی
  10.  رنگ و متریال
    در مورد طراحی داخلی، موارد مختلفی را باید در نظر گرفت. این مواد شامل، رنگ، گرانیت، سنگ مرمر، شیشه، روکش، سرامیک، پارچه، مبلمان یا لوازم دکور منزل، کاغذ دیواری و غیره است.رنگ و متریال یکی از کاربردی‌ترین ابزار و اصول طراحی داخلی است . طراحان موفق با استفاده از این اصل و کمی خلاقیت هنری و چاشنی تجربه و نیز دانش ترکیب در فضاهای مختلف می‌توانند بهترین حالت رنگ و کنتراست و نیز شادابی و زیبایی را بیافرینند . هارمونی رنگ‌ها در تمامی اصول و عناصر حرف اول را میزند.دو دسته رنگ یعنی رنگ های گرم و رنگ های سرد، معمولا برای دسته بندی رنگ ها استفاده می شوند. رنگ های گرم میزان آدرنالین خون را افزایش می دهند که باعث افزایش فشار خون می شود. رنگ های گرم نیز باعث افزایش دما و ایجاد حس گرما می شوند. رنگ های گرم شامل قرمز، زرد و نارنجی است. استفاده از رنگ های سرد دمای بدن را کاهش می دهد، ماهیچه ها را شل می کند، ضربان قلب را کاهش می دهد و به افراد احساس سردی می دهد. سبز و آبی رنگ های رایج هستند.
  11.  مقیاس و تناسب
    مقیاس طراحی داخلی به طور کلی کوچکتر از معماری است، اما به عنوان مثال، اگر شما یک خانه سه طبقه را به عنوان یک معمار طراحی کرده باشید، کارهای بسیار بیشتری برای هر طبقه از خانه، طرح های رنگی، انتخاب متریال، شما انجام خواهید داد. ترکیبی از بافت ها و مبلمان ارگونومیک متناسب با نیاز کاربران خواهد داشت. هنگام کار در مقیاس های کوچکتر، تمرکز بر کاربرد هر فضای زندگی ضروری است. عملکرد در این پروژه های در مقیاس کوچکتر باید تمرکز اصلی باشد زیرا این کاربر است که مهم ترین مؤلفه هدایت کننده هر پروژه طراحی داخلی است. در این اصل طراحان باید تناسب و اندازه و نوع لوازم و حجم‌های به کار رفته در طراحی را به گونه ای رعایت کنند که انگار این وسایل کاملا به هم تعلق دارند . این لوازم و متریال‌ها با سه عنصر ابعاد و اندازه ، رنگ و شکل می‌توانند با هم به هماهنگی برسند.
  12.  جزییات
    توجه دقیق به جزئیات یکی از مهمترین جنبه های طراحی داخلی است. مقیاس طراحی داخلی کوچکتر از معماری است زیرا طراحان داخلی روی پوسته داخلی فضا کار می کنند، که هنگام کار بر روی ویژگی های هر ماده، ساختار مبلمان و لوازم جانبی می تواند دشوار باشد. معماران روی پوسته بیرونی فضا کار می کنند. یک طراح داخلی باید به چیزهای کوچک توجه زیادی داشته باشد و به همه آنها نگاه دقیق داشته باشد. طراحان موفق معمولا قبل از اتمام کار با استفاده از جزییاتی مانند مبلهای تک ، لوازم دکوری ، شمعدان ، قاب عکس و یا گلدان‌های کوچک دکوراسیون خود را کامل می‌کنند و با استفاده از مهارت خود وزن بصری را نیز به تعادل می‌رسانند. 

  13.  هماهنگی معماری داخلی و دکوراسیون
  14.  هماهنگی معماری داخلی و دکوراسیون
    یکی از دلایل موفقیت طراحان داخلی داشتن اطلاعاتی درباره‌ی معماری داخلی ساختمان مانند جانمایی پنجره‌ها ، دیوارها ، روشنایی و غیره می‌باشد . این اطلاعات به تصمیم گیری طراح درباره چیدمان و نیز انتخاب نوع متریال و جنس لوازم کمک شایانی خواهد کرد که در نتیجه هماهنگی متناسبی بین معماری و دکوراسیون ایجاد خواهد شد.
  15.  چیدمان
    یکی دیگر از عوامل اساسی و بسیار مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی چیدمان است. در طراحی فضا باید چند نکته را در نظر گرفت. چیدمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مرحله نهایی دکوراسیون داخلی یک فضا است. زیرا طراحان ماهر و خبره می توانند با استفاده از چیدمان تخصصی و حرفه ای کاستی ها را در مراحل اولیه جبران کنند. استفاده از فضا باید یکی از مهم ترین نکات در چیدمان فضاها باشد.
  16. 1 خلاقیت و ذوق هنری
    داشتن هنر و خلاقیت و ذوق هنری ذاتی و درونی است و محلی برای آموزش خلاقیت وجود ندارد . یک طراح با کوشش و تلاش خود و مطالعه و مشاهده‌ی طراحی‌های مختلف میتواند استعداد و خلاقیت خود را به نوعی تمرین داده و محک بزند . مهم‌ترین نکته‌ی مثبت یک طراح که او را از دیگران متمایز کرده و در عرصه‌ی رقابت پیروز می‌گرداند داشتن ایده و خلاقیت‌های هنری می‌باشد .