ویژگی ها و شرایط نگهداری انواع بند ساعت

شما به ساعت‌های خود بسیار احترام می‌گذارید و همیشه وقت شناس هستید. اگرچه برای حفظ پاکیزگی و عملکرد مناسب آن وقت صرف می کنید، ممکن است جنبه ای در رابطه با ساعت مچی شما وجود داشته باشد که تمایل به نادیده گرفتن آن دارید، و آن بند است. بند ساعت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است زیرا به جای اینکه صرفاً یک وسیله جانبی کاربردی باشد به جذابیت بصری و سبک ساعت شما می افزاید. بنابراین، باید به اندازه سایر اجزای تشکیل دهنده ساعت مچی شما مورد توجه قرار گیرد.

با انواع مختلف بندهای موجود، تعیین عوامل و تکنیک های پاک کننده مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. تمیز کردن صحیح بند ساعت بسیار مهم است زیرا تکنیک‌های تمیز کردن نامناسب می‌تواند به‌جای سودمندی به آن آسیب برساند.

ما راهنمای جامعی در مورد تجهیزات  تمیز کردن مناسب، تکنیک‌های توصیه شده برای تمیز کردن ملایم و کارآمد بند ساعت که در حین تمیز کردن از آن اجتناب کنید، ارائه خواهیم کرد. علاوه بر این، نکاتی را در مورد اینکه چه زمانی توصیه می‌شود به دنبال خدمات نظافت حرفه‌ای باشید و چگونگی شناسایی علائمی که نشان می‌دهند تعویض ضروری است را به اشتراک خواهیم گذاشت. وقت آن است که بیشتر بخوانید، زیرا ما نکاتی را به اشتراک می گذاریم تا ساعت شما مانند کاملا نو بدرخشد.

آیا تا به حال تجربیات زیر را داشته اید؟

1. من همیشه ساعت به مچ دستم می‌بندم و این کار باعث قرمزی و خارش پوستم می‌شود 2. زمانی که ساعت بر روی مچ دستم عرق می‌کند باعث زرد شدن آستین لباسم می‌شود 3. زمانی که بند ساعتم را برای اولین بار بستم بلافاصله پاره شد  4. رنگ بند ساعت مورد علاقه من که جنس آن از پلی اورتان است، در حال تغییر است

ویژگی ها و شرایط نگهداری انواع بند ساعت

بند و دستبند‌های فلزی 

حتی بند‌ها و دستبند‌های استیل ضد زنگ، بعلت جمع شدن عامل خوردگی و تعریق در بین بخش‌های آنها دچار زنگ زدگی می‌شوند. این نوع زنگ زدگی می‌تواند هنگام عرق کردن شما، آستین لباس شما را زرد رنگ کند. به همین علت است که ما همیشه توصیه می‌کنیم که ساعت خود را تمیز نگه دارید. بند‌های بالا همچنین درباره دستبند‌های گران قیمت که دارای شکاف‌های نسبتا باریک در بخش‌های خود هستند و عامل خوردگی و تعریق می‌تواند در آن‌ها انباشته شود صدق می‌کند. بعضی بند‌ها و دستبند‌ها نیاز به بررسی دوره ای دارند. 

بند‌های چرمی

گروه بند‌های چرمی آن دسته از بند هایی که از چرم طبیعی ساخته شده اند در مقایسه با بند‌ها و دستبند‌های فلزی میتوانند به راحتی تحت تاثیر آب/ تعریق/ رنگ پس دادن قرار بگیرند. گاهی اوقات بند‌های چرمی خود به خود پاره یا رنگ آن‌ها محو می‌شود. آن‌ها نیازمند مراقبت مداوم هستند. 

بند‌های پلی اورتان 

بند‌های پلی اورتان که از پلاستیک نرم ساخته شده اند ممکن است بعد از 2 الی 3 سال کمی سخت و سفت شوند. محو شدگی رنگ نیز قابل مشاهده است. اگر بند‌ها خیس یا در مکان‌های نمناک و مرطوب و یا برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرند، سرعت خرابی و زوال آنها افزایش پیدا می‌کند و تعدادی شکستگی و ترک روی سطح بند پدیدار می‌شود. لطفا به شرایط نگهداری بند‌های پلی اورتان که در مواردی مانند ورزش‌ها و عملیات‌های دریایی و فعالیت‌های بیرون منزل استفاده می‌شوند دقت فرمایید.

 روش‌های مراقبت و نگهداری

 بند‌ها و دستبند‌های فلزی

زمانی که زنگ زدگی روی سطح قابل مشاهده است، مقداری شوینده خنثی (بهمراه مقداری آب) روی بند فلزی یا دستبند‌ها بکار ببرید. اگر شدت زنگ زدگی زیاد است، از مسواک استفاده کنید و زنگ زدگی هایی که در شکاف‌های بخش‌های بند فلزی یا دستبند است را از بین ببرید. اگر ساعت شما ضد آب نیست از پلاستیک بسته بندی آشپزخانه برای بستن قسمت اصلی یا همان بدنه ساعت استفاده کنید و قسمت‌های دیگر را کاملا بشویید. بعد از شستشو، حتما شکاف‌ها و سمت‌های دیگر بند یا دستبند را با دقت با حوله خشک کنید.

همچنین مقاله ای هم با این عنوان یعنی " تمیز کردن ساعت نقره با روش های ساده خانگی " برای شما منتشر کردیم که می تواند مثمر ثمر باشد و از آن مقاله هم بهره ببرید.

اگرچه بندهای ساعت فلزی انعطاف پذیر هستند، اما ممکن است با استفاده طولانی مدت خراشیده یا آسیب ببینند. حفظ و مراقبت از آنها برای اطمینان از حفظ ظاهری تازه ضروری است. اولین اقدام برای محافظت از بند از کثیفی تمیز کردن مکرر آن است. برای تمیز کردن موثر آن، از استفاده از پاک کننده های خشن خودداری کنید و پارچه مرطوب با صابون ملایم را انتخاب کنید.

 برای محافظت بیشتر در برابر سایش و پارگی معمولی، آن را به آرامی با استفاده از یک پارچه ملایم روی نواحی متصل شده قرار دهید. اگر لاک ناخن ترجیح شما نیست، اسپری های محافظ مخصوص فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ و برنج وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

ساعت های فلزی استحکام بالایی دارند، استفاده از آن راحت است و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است.مهم است که اقداماتی را برای اطمینان از پایداری پین ها یا پیچ هایی که بند را دست نخورده نگه می دارند انجام دهید، زیرا یک قطعه از دست رفته می تواند باعث غیرقابل استفاده شدن باند شود.

تمیز کردن ناکافی سطوح فلزی پس از تماس با آب دریا می تواند منجر به خوردگی مانند خوردگی حفره ای و شکافی شود. برای جلوگیری از خوردگی، بند ساعت فلزی را پس از تماس با آب دریا با آب تازه بشویید.

اگرچه بند‌های ساعت فلزی معمولاً در برابر آسیب‌های ناشی از ضربه و خوردگی بادوام و انعطاف‌پذیر هستند، توصیه می‌شود از برخورد یا هر نوع نیروی دیگری دوری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به آسیب احتمالی به بند یا مچ دست شود. علاوه بر این، تعریق منجر به ایجاد تغییر رنگ‌های اولیه روی باند می‌شود که با انجام یک فرآیند پاک‌سازی جامع می‌توان آن را از بین برد.

علیرغم پیچیدگی بندهای ساعت فلزی، تمیز کردن آنها ممکن است دشوار باشد. برای تمیز کردن صحیح بند، آن را جدا کرده و صفحه ساعت را از بند جدا کنید. از فرو بردن کل ساعت در یک پاک کننده خودداری کنید. می توانید با رعایت دستورالعمل های ارائه شده در راهنمای پاک کننده مایع، از محلول تمیزکننده انتخابی خود یا محلول صابون ملایم برای تمیز کردن دستبند استفاده کنید. پس از تمیز کردن، دستبند را کاملاً بشویید تا باقیمانده آن از بین برود. برای تمیز کردن قسمت بیرونی ساعت و شیشه آن، از یک تکه پارچه تمیز، صابون و آب استفاده کنید تا آنها را جداگانه پاک کنید.

اگر به این دستورالعمل ها پایبند باشید، می توانید بند ساعت فلزی خود را حفظ کرده و به آن توجه کنید و وضعیت اوج آن را برای مدت طولانی تضمین کنید. ممکن است برای نگهداری و مراقبت از بندهای ساعت فلزی که به دلیل استفاده آسیب زیادی دیده اند، به دنبال کمک حرفه ای باشید.

ویژگی ها و شرایط نگهداری انواع بند ساعت

 گروه بند چرمی

اگر شما عرق می‌کنید یا ساعت شما هنگام پوشیدن خیس می‌شود، بلافاصله ساعت را با حوله و یا دستمال خشک کنید. بعد از درآوردن ساعت از مچ دست، آنرا در محلی قرار دهید که دارای تهویه هوای مناسب باشد. زمانی که زیاد عرق می‌کنید بند چرمی را کمی شل کنید. ساعت را برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید (به طور مثال روی داشبرد ماشین). زیرا این عمل باعث رنگ رفتگی/ تغییر فرم و حالت/ شکستن بند چرمی ساعت شما می‌شود.

در مقاله ای با عنوان " روش های موثر برای افزایش طول عمر و تمیز کردن بند ساعت چرمی " به صورت کامل این مورد را توضیح دادیم و در ادامه هم به شما نکات کاملی را معرفی می کنیم.

فرقی نمی کند سبک شما قدیمی باشد یا امروزی، بند های چرمی گزینه ای جاودانه برای انواع ساعت ها هستند. برای حفظ ظاهر و بافت ساعت خود، که برای ارزش کلی زیبایی شناختی آن بسیار مهم است، نگهداری و مراقبت صحیح از آن ضروری است. برای اطمینان از نگهداری مناسب از بند چرمی خود، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد:

  • تمیز کردن منظم بند چرمی برای نگهداری مناسب ضروری است. انجام این کار با دقت و احتیاط بسیار مهم است. به منظور تمیز کردن موثر بدون ایجاد آسیب، استفاده از پارچه مرطوب شده برای از بین بردن ظرافت هرگونه کثیفی یا خاک، اجتناب از فشار بیش از حد در طول فرآیند بسیار مهم است.
  • با مقدار کمی آب و صابون ملایم می تواند وضعیت بندهای چرمی با بافت صاف را بهبود بخشد.
  • اطمینان از تهویه کافی برای مراقبت مناسب از بند چرمی شما بسیار مهم است. نگهداری آن در یک منطقه خنک و خشک که هوا بتواند آزادانه در آن جریان داشته باشد بسیار مهم است. مهم است که یک نرم کننده یا روغن مناسب چرم انتخاب کنید که سایه چرم را تغییر ندهد، زیرا برخی از محصولات پتانسیل تیره شدن چرم را دارند.

ویژگی ها و شرایط نگهداری انواع بند ساعت

 احتیاط:

هرگز از حلال‌ها و مواد شیمیایی از جمله بنزین، تینر و... برای تمیز کردن بند یا دستبند استفاده نکنید

جواب:

سطح استیل ضد زنگ توسط یک روکش اکسید پوشش داده شده، که به این معناست که تحت تماس مداوم با اکسیژن است و از سطح در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند. زمانی که ذخیره اکسیژن کم می‌شود، روکش اکسیدی از هم می‌پاشد و سطح به راحتی می‌تواند در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار بگیرد.

جواب:

تعدادی بند چرمی وجود دارد که پشت آن (یا کل آن) از چرم ترکیبی ساخته شده. در مقایسه با بند چرم خالص، بعضی مدل‌ها در برابر تعریق مقاوم ترند. در هر صورت در همه موارد (بند‌های چرمی) مراقبت‌های دائم ضروری است.

سوال:

آیا حتی بند‌های استیل ضد زنگ نیز دچار زنگ زدگی یا پوسیدگی می‌شوند؟

سوال:

من زیاد عرق می‌کنم و بند چرمی ساعت من به راحتی آسیب می‌بیند. آیا شما بندی دارید که در مقابل تعریق مقاوم باشد؟

ویژگی ها و شرایط نگهداری انواع بند ساعت

برای استفاده طولانی مدت

قاب ساعت و بند هر دو همیشه با پوست انسان در تماس و همزمان در معرض گرد و خاک و تعریق هستند. اگر شما به لکه دار شدن ساعت خود اهمیتی نمی‌دهید، بعضی گرد و خاک و یا لکه‌ها ممکن است روی مچ شما منتقل شده و یا حتی برای شما حساسیت‌های پوستی ایجاد کنند.

واکنش‌های پوستی بعلت بند ساعت/دستبند

مثل فریم عینک آفتابی یا لوازم دیگر، شما ممکن است گاهی اوقات دچار واکنش‌های پوستی شوید.این اتفاق توسط یون فلزی که با تعریق شما از بخش فلزی ساعت استخراج می‌شود اتفاق می‌افتد. بعضی از افراد ممکن است به این موضوع آلرژی داشته باشند و عکس العمل نشان دهند. این نوع واکنش‌ها به عنوان درماتیت آلرژیک پوستی طبقه بندی می‌شوند، که توسط فلزاتی مثل نیکل/کبالت و کروم بوجود می‌آیند. این فلزات تنها در بند‌های فلزی به کار نرفته اند. بلکه در بند‌های چرمی نیز وجود دارند. (کروم برای ساخت چرم نیاز است). اگرشما دچار واکنش پوستی شدید، از پوشیدن ساعت خودداری کنید و با یک پزشک متخصص امراض پوست مشورت کنید. برای او توضیح دهید و با کمک و مساعدت پزشک مشخص کنید که چه فلزی باعث واکنش پوستی شما شده است و سپس سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که دارای فلزات مناسب باشند. همیشه به خوبی از بند ساعت و دستبند‌های خود مراقبت کنید. همیشه بند‌ها و دستبند‌های خود را تمیز نگه دارید.آنها ارتباط نزدیکی با پوست شما دارند. 

منبع : سایت zamanzeevar.ir