ساعت نجومی پراگ، برجی منحصربه فرد و  پرارزش

ساعت نجومی پراگ که به نام اورلوج پراگ هم خوانده می‌شود، یکی از معروف‌ترین برج‌های ساعت جهان است که در پراگ پایتخت جمهوری چک قرار دارد. این ساعت که برای اولین بار در سال 1410 نصب شد، اکنون سومین ساعت نجومی از لحاظ قدمت بوده و قدیمی‌ترین ساعت نجومی است که هنوز هم کار می‌کند.




این ساعت روی دیوار جنوبی سالن قدیمی شهر در میدان قدیمی شهر پراگ نصب شده است. مکانیزم ساعت از سه بخش تشکیل شده است: ساعت نجومی که بیانگر موقعیت خورشید و ماه در آسمان است و جزئیات مختلف نجومی را نشان می دهد، ساعتی باتصویری از حواریون و پیکرهای دیگر که زمان را نشان می دهد و ساعت تقویمی با چند مدال بزرگ روی آن که نمایانگر ماهها هستند. براساس افسانه های محلی اگر ساعت مورد بی توجهی قرار گیرد و کارکرد درست ساعت به مخاطره بیفتد شهر دچار دردسر خواهد شد.

قدیمی ترین بخش ساعت، قسمت مکانیکی آن و ساعت نجومی است که در سال 1410 میلادی نصب شده است، یعنی همان زمانی که این ساعت توسط ساعت سازی به نام میکولاس اف کادان و یک پروفسور ریاضی و نجوم، به نام جان سیندل، ساخته شد. اولین باری که نام این ساعت در تاریخ ذکر شده، روز نهم اکتبر سال 1410 بوده است. در سال 1490 ساعت تقویمی به برج اضافه شد و ظاهر ساعت با پیکرهایی شبیه روح تزیین شد.

سابقاً، تصور می شد این ساعت در سال1490 توسط ساعت سازی به نام جان روزه که با نام هانوس شناخته می شد ساخته شده است. اما اکنون از این موضوع به عنوان یک اشتباه تاریخی یاد  می شود. براساس یک افسانه، هانوس به دستور اعضای شورای شهر پراگ نابینا شد تا نتواند دوباره کار خود را تکرار کند و چنین ساعتی بسازد. ساعت ساز هم برای تلافی، ساعتی که خود ساخته بود را شکست و هیچکس برای صدها سال نتوانست آن را تعمیر کند.

در سال 1552 این ساعت با ارزشتوسط شخصی به نام جان تابورسکی تعمیر شد. وی بعدها در گزارشی که در مورد این ساعت نوشت، نام هانوس را به عنوان سازنده ساعتذکر کرد. این اشتباه هم به این دلیل پیش آمده بود که نام هانوس به عنوان کسی که سالن قدیمی شهر را در سال های 1470 تا 1473 بازسازی کرده بود در آن شهر به ثبت رسیده بود. این ساعت بارها و بارها بعد از سال  1552 از کار افتاد و توسط افراد مختلف تعمیر شد.

در سال 1629 یا 1659 مجسمه هایی چوبی  به این برج ساعت اضافه شد در حالیکه مجسمه های حواریون در سال های 1787 تا 1791 بعد از تعمیر اساسی ساعت به آن اضافه شد.

این ساعت در روزهای هفتم و هشتم ماه می سال 1945 و در جریان قیام پراگ به شدت آسیب دید و بعدها به سختی و با صرف تلاش و کوشش فراوان تعمیر شد و در سال 1948 مجدداً به کار افتاد. این ساعت برای آخرین بار در پاییز 2005 نوسازی شد.   

منبع: نشریه اتحادیه سازندگان و فروشندگان ساعت تهران